Total Page views

Sunday, 4 September 2011

12:00 p.m

12:00 p.m



   Sepasang anak beranak..Ibu dan seorang anak lelakinya…Mereka berada dalam perjalanan menuju ke sebuah rumah di suatu destinasi, 12 Kilometer ke arah Selatan..Waktu itu Haiqal sempat mengerling kearah ‘Dashboard’ kereta yang dipandu oleh ibunya yang tertera menunjukkan jam 11:58 pagi..Dua minit lagi hari akan menjengah 12:00 tengah hari..Kereta dipandu laju oleh ibunya melalui suatu jalan bersawah,lurus dan sunyi dari kenderaan yang lalu-lalang di situ…
   “Apa yang anak mama belajar di sekolah hari ni?Boleh mama tau?”
   “Haiqal seronok sangat belajar Pendidikan Islam tadi mama..Ustaz banyak bercerita ketika mengajar..Itu buatkan kami rasa ceria untuk belajar mama..”
   “Oh..Baguslah macam tu..Siapa nama Ustaz adik?”
   “Ustaz Najhan mama..!Adik suka belajar dengan ustaz..Adik pun banyak bertanya kepada ustaz tentang permasalahan dalam ibadat,atau perkara-perkara yang lain, yang melibatkan Fardhu Ain,mahupun Fardhu Kifayah..”
   “Wah..Boleh jadi ustazlah anak mama lepas ni!”
   “Mama ni..Hahahaha!”
Suasana didalam kereta gamat seketika dengan gelak tawa yang silih berganti oleh kedua anak-beranak tersebut..
   “Tapi mama……”
   “Hah? Kenapa pulak ni?Anak mama ada masalah ke?”
   “Ta..Tak..Cuma sejak kebelakangan ni adik selalu terserempak dengan ‘benda’ yang bukan-bukan..Adik ada cerita dekat ustaz dan katanya…..”
   “Kejap..Adik cakap apa ni..Mama tak faham..Benda apa”
   “Err..han…”
RING…RING!!!Telefon bimbit ibunya berbunyi..Beliau segera menyahut panggilan tersebut setelah tertera perkataan ‘mak’..Mereka sebenarnya dalam perjalanan ke rumah nenek Haiqal, atau rumah ibu kepada ibu Haiqal itu sendiri..
   “Assalamu’alaikum mak..”
   “Kamu dekat mana sekarang ni?”
   “Ima dalam perjalanan ni mak..Sekejap lagi sampailah..”
   “Emm yelah..Pandu hati-hati ye..Assalamu’alaikum nak..”
   “Wa’alaikumussalam mak..”
Tiit! Butang ditekan sejurus menghentikan perbualan..Perbualan kedua-dua beranak tersebut bersambung semula..
   “Maaf Haiqal,,opah kamu tadi..Ha dekat mana berhenti tadi?”
   “Kebelakangan ni adik selalu terserempak dengan ‘benda’ yang bukan-bukan..Adik ada cerita dekat ustaz dan katanya….Hantu atau lebih tepat syaitan-syaitan yang menjelma dalam pelbagai macam rupa bentuk, cuba mengganggu adik..”
   “……..Haiqal……..Jangan cakap yang bukan-bukan nak..”
   “Mama…adik tak bohong..”
   “Emm..sejak bila Haiqal jadi macam ni?”
   “Dua tiga bulan lepas mama..”
   “Baru sekarang adik cerita pada mama?”
   “Mulanya Haiqal anggap semua itu hanya ilusi sehinggalah….MAMA BERHENTI!!!”
   “Kamu ni kenapa?!Terperanjat mama dibuatnya!Nyaris-nyaris kemalangan tau!Mujurlah tiada satu kereta pun atas jalan ni hari ini..!Kenapa?!”
   “Ada nenek tengah jalan tadi!”
   “Merepek! Tiada siapalah..Siapa yang nak berdiri di tengah-tengah jalan waktu tengah hari ni?!”
   “Betul mama!Haiqal tak bohong!Nenek tu berpakaian serba hitam, sambil memegang tongkat,berdiri terpacak di tengah-tengah jalan!Dia…Dia pandang tepat kearah kereta yang mama pandu ni..!”
   “Dah..dah…Dekat rumah nenek kita cerita..Dah nak sampai dah..Ma..Mama percaya apa yang adik katakan tadi..”
Di rumah nenek..segala-galanya diceritakan..
   “Betul opah…Haiqal tak bohong..”
   “Kamu tahu apa yang kamu nampak tadi?Itulah syaitan!Waktu tengah hari meremang dan lewat senja,merupakan waktu aktif mereka ini keluar..Itulah sebabnya orang tua-tua melarang kita keluar pada kedua-dua waktu ni..Nyaris kamu dan mama kamu tak apa-apa…Dah Haiqal duduk dekat depan dulu ye..Opah nak cakap dengan mama Haiqal.. ”
   “Ima…”
   “Ya mak..”
   “Perhatikan anak kamu tu..Jangan tinggalkan dia bersendirian…Ada sesuatu yang kamu perlu tahu..”
   “Apa tu mak?”
   “Anak kamu…Anak kamu tu dikurniakan deria keenam yang membolehkan dirinya melihat segala sesuatu yang orang-orang biasa seperti kita tak dapat lihat!Dia mewarisi kebolehan arwah datuknya dulu..Bapa kamu sendiri..”
   “Maksud mak dapat tengok…”
   “Ya…Jin dan syaitan!”
   “Ya ALLAH!!”
   Dalam masa yang sama,Haiqal yang sedang tekum membaca di ruang tamu, terimbau kembali jam di ‘Dashboard’ kereta yang dipandu ibunya mempamerkan jam 12:00 tengah hari sewaktu kejadian!!!
   “YA ALLAH….PATUTLAH….!!!!”Desir hatinya…




No comments:

Post a Comment